Creatieve kern

De creatieve motor

De creatieve motor

Het motortje in je werk

We hebben elk een passie die ons drijft en talenten om die passie te uiten. Toch verliezen we soms even de motivatie. Of we weten niet goed hoe we die passie bij onze potentiële klant kunnen overbrengen. Of er komt teveel op ons af en we weten even niet wat we moeten kiezen.

Dan helpt het om je kernwaarden te kennen.

Jouw creatieve kern van waarden is het motortje in je onderneming: het houdt jou gemotiveerd en scherp in je keuzes en laat klanten duidelijk zien waar je voor staat.

Als je de motivatie achter je activiteiten kent, dan zijn je producten en diensten beter te verkopen.

Spark, waarden, talenten

Gek genoeg zijn veel creatieve professionals zich niet bewust van hun kernmotieven, of weten ze die niet goed onder woorden te brengen.

Om de kern van hun bedrijf te vinden gebruik ik een model, dat van binnen naar buiten werkt.

Binnenin de ster zit de spark: de reden waarom ze hun beroep of bedrijf zijn begonnen. Je kan het ook passie noemen, maar ik vind dat beter te omschrijven als een moment – zo’n moment waarop je lichtjes in je ogen krijgt.

De spark ligt vaak in een ver verleden. Bijvoorbeeld: “Als kind droomde ik ervan op een podium te staan en daarom ben ik gaan acteren.”

Een andere manier om achter de spark te komen is de vraag: Waar wordt je blij van, als je publiek of klanten dat zeggen? Bijvoorbeeld: “Ik word ontzettend blij als mijn patiënt zegt dat hij niet heel zenuwachtig is voor de operatie, omdat ik hem goed heb geïnformeerd.”

De punten van de ster zijn de kernwaarden, zoals creativiteit, efficiency, expressie, geluk, kwaliteit, openheid, professionaliteit, schoonheid, service en vrijheid. Er zijn honderden kernwaarden om uit te kiezen.

De exacte woorden zijn belangrijk. ‘Meedenken’,  ‘hulpvaardig’, ‘dienstbaar’ en ‘servicegericht’ zijn niet hetzelfde. Kernwaarden is waarop we keuzes maken. Het kan best zijn dat je de klant zoveel mogelijk wilt helpen (‘dienstbaar’) maar niet als jouw ideeën (‘meedenken’) daarbij niet welkom zijn. Dan is meedenken voor jou duidelijk belangrijker.

De buitenste schil bestaat uit uitingen van de spark en kernwaarden ofwel talenten. Eén passie met bijhorende kernwaarden kan zich uiten in verschillende talenten. Zo kan de docent, die blij wordt van leerlingen die diploma’s halen, zijn liefde voor behulpzaamheid en vooruitgang ook kwijt als secretaris van de voetbalclub en bij het routeplannen voor de vakanties.

Al deze talenten zijn uitingen van de kern. Creatieve mensen hebben die verschillende uitingsvormen nodig, anders voelen ze zich beperkt. Alleen zien ze vaak het verband niet tussen hun op het oog zo verschillende activiteiten. Het kernmodel kan daarbij helpen.

Download het kernmodel voor het noteren van de spark en kernwaarden. Denk goed na over de juiste woorden. Gebruik deze woorden om je beroep of bedrijf uit te leggen.

Lezing & workshop

De creatieve kern is ook beschikbaar als lezing en workshop. Met voorbeeldverhalen uit de praktijk, van eenpitter tot airline.

Voor boekingen, bel 06-28814529 of mail marieke@o-pen.nl